157291
Book
In basket
(Biblioteka Klasyki)
Kończąc lekturę najpełniejszego dzieła Hermanna Hessego (1877-1962), niemiecko-szwajcarskiego pisarza i myśliciela, laureata Nagrody Nobla z 1946 roku, jakim to dziełem jest "Gra szklanych paciorków" (opublikowana w 1943 roku), wiemy, że wracamy z odwiedzin w krainie utopii. Ale jest to utopia nader różna od tych, do których przyzwyczaił nas wiek XX: nie przypomina w niczym ani "Nowego wspaniałego świata" Huxleya, ani "1984" Orwella. Utopia wyśniona przez Hessego przedstawia bowiem ideał spełniony, pod tym względem przypominający raczej dzieła Morusa, Bacona i Campanelli. (...)
Tu przyszłość XX wieku jawi się jako pobożne i uporządkowane Średniowiecze, rządzące się racjonalną dyscypliną w duchu XVIII wieku, ale też przeniknięte poetycką inspiracją natury w stylu Romantyzmu i wsparte na mistycznym fundamencie nie pozbawionym także cech orientalnych - taoistycznych i hinduistycznych. Jest to prawdziwa oaza ducha, cytadela wiedzy pielęgnowanej przez intelektualną arystokrację, wrogą zaangażowaniu w świecie zmysłów i "subiektywnej" duszy (...). Wszystko to nie znaczy, że ów uduchowiony świat nie zna konfrontacji ze światem hic et nunc, światem natury, duszy i uczucia. Ta konfrontacja właśnie wprowadza dynamikę i życie do idealnego obrazu "pedagogicznej prowincji" Zakonu Kastalii.
Główną (...) funkcją Zakonu Kastalii jest zachowanie i udoskonalenie gry szklanych paciorków, czemu służy skomplikowany system pedagogiczny, jego hierarchie i ceremonie.
Utopię Kastalii i jej gry poznajemy poprzez biografię jej największego mistrza i apostaty - Józefa Knechta. (...)
Kastalia, gra szklanych paciorków i życie jej magistra ludi Józefa Knechta - oto trojaka konstelacja utopii Hessego. A każdy poziom tej triady przenika napięcie między duchem a duszą, Geist i Seele. (z "Utopii i tragedii Hermanna Hessego" Jerzego Prokopiuka) [Wydawnictwo Dolnośląskie]
Availability:
Wypożyczalnia Piotrków
There are copies available to loan: sygn. 77783 (1 egz.)
Notes:
General note
Tyt. oryg.: Das Glasperlenspiel
Summary, etc.
Kończąc lekturę najpełniejszego dzieła Hermanna Hessego (1877-1962), niemiecko-szwajcarskiego pisarza i myśliciela, laureata Nagrody Nobla z 1946 roku, jakim to dziełem jest "Gra szklanych paciorków" (opublikowana w 1943 roku), wiemy, że wracamy z odwiedzin w krainie utopii. Ale jest to utopia nader różna od tych, do których przyzwyczaił nas wiek XX: nie przypomina w niczym ani "Nowego wspaniałego świata" Huxleya, ani "1984" Orwella. Utopia wyśniona przez Hessego przedstawia bowiem ideał spełniony, pod tym względem przypominający raczej dzieła Morusa, Bacona i Campanelli. (...)
Tu przyszłość XX wieku jawi się jako pobożne i uporządkowane Średniowiecze, rządzące się racjonalną dyscypliną w duchu XVIII wieku, ale też przeniknięte poetycką inspiracją natury w stylu Romantyzmu i wsparte na mistycznym fundamencie nie pozbawionym także cech orientalnych - taoistycznych i hinduistycznych. Jest to prawdziwa oaza ducha, cytadela wiedzy pielęgnowanej przez intelektualną arystokrację, wrogą zaangażowaniu w świecie zmysłów i "subiektywnej" duszy (...). Wszystko to nie znaczy, że ów uduchowiony świat nie zna konfrontacji ze światem hic et nunc, światem natury, duszy i uczucia. Ta konfrontacja właśnie wprowadza dynamikę i życie do idealnego obrazu "pedagogicznej prowincji" Zakonu Kastalii.
Główną (...) funkcją Zakonu Kastalii jest zachowanie i udoskonalenie gry szklanych paciorków, czemu służy skomplikowany system pedagogiczny, jego hierarchie i ceremonie.
Utopię Kastalii i jej gry poznajemy poprzez biografię jej największego mistrza i apostaty - Józefa Knechta. (...)
Kastalia, gra szklanych paciorków i życie jej magistra ludi Józefa Knechta - oto trojaka konstelacja utopii Hessego. A każdy poziom tej triady przenika napięcie między duchem a duszą, Geist i Seele. (z "Utopii i tragedii Hermanna Hessego" Jerzego Prokopiuka) [Wydawnictwo Dolnośląskie]
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again