157291
Book
In basket
(Współczesna Proza Światowa)
"Zestaw do śmierci" należy do najciekawszych powieści eksperymentalnych lat sześćdziesiątych. W odróżnieniu jednak od innych utworów z tego kręgu, nie epatuje czytelnika nader wymyślnymi przekształceniami samej struktury powieściowej; wyjątkowość książki Sontag trzeba raczej przypisać interesującej koncepcji zarówno tematycznej, jak i stylistyczno-formalnej, która przywodzi na myśl dzieła Kafki, Borgesa i Hawkesa. Jest to powieść o śmierci i umieraniu, podejmująca zarazem kwestię wzajemnych związków i konfliktów, między rzeczywistością a fantazją, między snem a jawą. Bohater "Zestawu do śmierci", Dalton (Duduś) Harron, w swym powolnym, halucynacyjnym zdążaniu ku śmierci przez koszmar współczesnego świata, stanowi niejako uosobienie człowieka naszego wieku, człowieka, w którym pragnienie autodestrukcji jest być może jednym z najsilniejszych, acz skrzętnie skrywanych impulsów. Susan Sontag, oryginalna i wszechstronna pisarka amerykańska zaliczana do grona twórców i teoretyków postmodernizmu, urodziła się w 1933 r. w Nowym Jorku. Studiowała na uniwersytetach w Berkeley, Chicago i Oksfordzie, była wykładowcą filozofii na Uniwersytecie Harvarda, w City College of New York i Sarah Lawrence College, a także współwydawcą nowojorskiego czasopisma "Commentary". Stypendystka fundacji Rockefellera (1965, 1974) i Guggenheima (1966), opublikowała - oprócz "Zestawu do śmierci" (1967) - powieść "The Benefactor" (1963), scenariusze filmowe "Duet for Cannibals" (reżyserowany przez autorkę w 1969 r.; wydany drukiem 1970) i "Brother Carl" (reżyserowany 1971, wydany 1974), tomy esejów, z których najbardziej znane to "Against Interpretation" (1966), oraz liczne opowiadania, drukowane w "Partisan Review", "Harper's" i innych czasopismach literackich. [Państwowy Instytut Wydawniczy]
Availability:
Wypożyczalnia Piotrków
There are copies available to loan: sygn. 67529 (1 egz.)
Notes:
General note
Tyt. oryg.: Death kit
Summary, etc.
"Zestaw do śmierci" należy do najciekawszych powieści eksperymentalnych lat sześćdziesiątych. W odróżnieniu jednak od innych utworów z tego kręgu, nie epatuje czytelnika nader wymyślnymi przekształceniami samej struktury powieściowej; wyjątkowość książki Sontag trzeba raczej przypisać interesującej koncepcji zarówno tematycznej, jak i stylistyczno-formalnej, która przywodzi na myśl dzieła Kafki, Borgesa i Hawkesa. Jest to powieść o śmierci i umieraniu, podejmująca zarazem kwestię wzajemnych związków i konfliktów, między rzeczywistością a fantazją, między snem a jawą. Bohater "Zestawu do śmierci", Dalton (Duduś) Harron, w swym powolnym, halucynacyjnym zdążaniu ku śmierci przez koszmar współczesnego świata, stanowi niejako uosobienie człowieka naszego wieku, człowieka, w którym pragnienie autodestrukcji jest być może jednym z najsilniejszych, acz skrzętnie skrywanych impulsów. Susan Sontag, oryginalna i wszechstronna pisarka amerykańska zaliczana do grona twórców i teoretyków postmodernizmu, urodziła się w 1933 r. w Nowym Jorku. Studiowała na uniwersytetach w Berkeley, Chicago i Oksfordzie, była wykładowcą filozofii na Uniwersytecie Harvarda, w City College of New York i Sarah Lawrence College, a także współwydawcą nowojorskiego czasopisma "Commentary". Stypendystka fundacji Rockefellera (1965, 1974) i Guggenheima (1966), opublikowała - oprócz "Zestawu do śmierci" (1967) - powieść "The Benefactor" (1963), scenariusze filmowe "Duet for Cannibals" (reżyserowany przez autorkę w 1969 r.; wydany drukiem 1970) i "Brother Carl" (reżyserowany 1971, wydany 1974), tomy esejów, z których najbardziej znane to "Against Interpretation" (1966), oraz liczne opowiadania, drukowane w "Partisan Review", "Harper's" i innych czasopismach literackich. [Państwowy Instytut Wydawniczy]
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again