Eco Umberto (1932-2016).
Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(50)
Forma i typ
Książki
(50)
Publikacje naukowe
(4)
Proza
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(54)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Piotrków
(29)
Wypożyczalnia Bełchatów
(6)
Czytelnia Bełchatów
(1)
Wypożyczalnia Opoczno
(6)
Wypożyczalnia Radomsko
(6)
Wypożyczalnia Tomaszów
(7)
Autor
Krzyżanowski Julian (1892-1976).
(425)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(411)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(395)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(376)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(325)
Eco Umberto (1932-2016).
(-)
Suchodolski Bogdan (1903-1992).
(317)
Prus Bolesław (1847-1912)
(311)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(297)
Szekspir William (1564-1616).
(272)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(256)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(221)
Okoń Wincenty (1914-2011).
(219)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(212)
Markiewicz Henryk (1922-2013).
(198)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(187)
Wyka Kazimierz (1910-1975)
(180)
Kochanowski Jan (1530-1584).
(179)
Tuwim Julian (1894-1953)
(178)
Żeleński (Boy) Tadeusz.
(174)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(172)
Konopnicka Maria
(165)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(165)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(160)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(158)
Praca zbiorowa
(157)
Reymont Władysław Stanisław (1867-1925)
(157)
Wańkowicz Melchior (1892-1974)
(154)
Hertz Paweł (1918-2001)
(153)
Kieniewicz Stefan (1907-1992)
(152)
Lem Stanisław (1921-2006)
(148)
Jakubowski Jan Zygmunt (1909-1975)
(145)
Kupisiewicz Czesław (1924-2015)
(145)
Popławska Anna
(142)
Jastrun Mieczysław (1903-1983).
(141)
Parandowski Jan (1895-1978).
(141)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(139)
Staff Leopold (1878-1957)
(138)
Zieliński Bronisław (1914-1985)
(137)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(135)
Broniewski Władysław (1897-1962).
(134)
Puszczewicz Barbara.
(134)
Tołstoj Lew.
(134)
Klemensiewicz Zenon (1891-1969).
(133)
Słomczyński Maciej (1920-1998)
(132)
Słowacki Juliusz
(132)
Tolstoj Lev Nikolaevič (1828-1910).
(131)
Nowacki Tadeusz Wacław (1913-2011)
(130)
Doroszewski Witold (1899-1976)
(127)
Kotarbiński Tadeusz (1886-1981).
(126)
Pigoń Stanisław (1885-1968).
(126)
Krasicki Ignacy (1735-1801)
(125)
Lenin Vladimir Il'ič (1870-1924).
(125)
Morsztyn Jan Andrzej
(125)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832).
(124)
Conrad Joseph (1857-1924)
(122)
Krawczuk Aleksander (1922-2023)
(121)
Radzicki Józef
(119)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(117)
Bratny Roman (1921-2017).
(116)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(116)
Tazbir Janusz (1927-2016)
(112)
Lenartowicz Teofil
(111)
Lenin Włodzimierz.
(111)
Stawar Andrzej (1900-1961).
(111)
Kydryński Juliusz (1921-1994)
(109)
Nałkowska Zofia (1884-1954)
(108)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(105)
Różewicz Tadeusz (1921-2014)
(105)
Żeromski Stefan (1864-1925).
(105)
Dostoevskij Fëdor Mihajlovič (1821-1881).
(104)
Sandemo Margit (1924-2018)
(104)
Estreicher Karol (1827-1908).
(103)
Kobyliński Szymon (1927-2002)
(103)
Rzehak Wojciech (1967- )
(101)
Włodarski Ziemowit (1925-2014)
(101)
Bunsch Karol (1898-1987)
(100)
Dostojewski Fiodor.
(100)
Prus Bolesław
(100)
Gałczyński Konstanty Ildefons (1905-1953).
(99)
Głowiński Michał (1934-2023)
(99)
Jasienica Paweł (1909-1970)
(99)
Zimnicka Iwona (1963- )
(99)
Żukrowski Wojciech (1916-2000)
(99)
Janion Maria (1926-2020)
(98)
Krasiński Zygmunt (1812-1859)
(97)
Mann Thomas (1875-1955).
(97)
Jałowiec Magdalena.
(96)
Łobocki Mieczysław (1929-2012)
(95)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(94)
Witwicki Władysław (1878-1948)
(94)
Witkiewicz Stanisław Ignacy (1885-1939)
(93)
Mróz Remigiusz (1987- )
(92)
Steel Danielle (1947- )
(92)
Błoński Jan (1931-2009)
(91)
Galsworthy John (1867-1933)
(91)
Gomulicki Wiktor
(91)
Pieter Józef (1904-1989)
(91)
Pollak Seweryn (1907-1987)
(91)
Włodarczyk Barbara.
(91)
Helsztyński Stanisław (1891-1986).
(90)
Rok wydania
2010 - 2019
(9)
2000 - 2009
(22)
1990 - 1999
(16)
1980 - 1989
(1)
1970 - 1979
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(50)
Język
polski
(35)
nieznany (xxx)
(15)
Odbiorca
Dorośli
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura włoska
(4)
Temat
Powieść włoska
(14)
Estetyka
(10)
Sztuka
(10)
Literatura
(6)
Powieść kryminalna
(5)
Piękno
(4)
Brzydota
(3)
Felieton włoski
(3)
Poetyka
(3)
Semiotyka
(3)
Szkice literackie włoskie
(3)
Teoria sztuki
(3)
Filozofia
(2)
Narracja
(2)
Powieść historyczna
(2)
Powieść sensacyjna
(2)
Powieść szpiegowska
(2)
Strukturalizm
(2)
Utopia
(2)
Bibliotekarstwo
(1)
Czytelnictwo
(1)
Dziennikarze prasowi
(1)
Etyka dziennikarska
(1)
Historia
(1)
Historia sztuki
(1)
Joyce, James (1882-1941)
(1)
Język
(1)
Kody
(1)
Książka
(1)
Legendy i podania
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Marzec 1968 r. w Polsce
(1)
Mitologia
(1)
Opowiadanie dziecięce włoskie
(1)
Pisarze irlandzcy
(1)
Postać literacka
(1)
Powieść
(1)
Praca dyplomowa
(1)
Praska wiosna 1968 r.
(1)
Publicystyka francuska
(1)
Reportaż włoski
(1)
Teoria literatury
(1)
Uniwersalizm
(1)
Wydanie masowe
(1)
Temat: czas
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Gatunek
Kryminał
(2)
Opracowanie
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Sensacja
(2)
Poradnik
(1)
Powieść
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(6)
Historia
(4)
Filozofia i etyka
(3)
Edukacja i pedagogika
(1)
50 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Autor zajmuje się w tej książce przede wszystkim zagadnieniem ujednoliconej teorii semiologicznej. Książka powstała w czasie, gdy dyskusja nad podstawami i granicami tej dyscypliny dopiero się rozpoczynała. W samym centrum gorących sporów nad strukturalizmem Eco krytykuje nadużycia i "ontologiczną" degeneracje metody strukturalistycznej jako metodologii badań, przewidując zarazem przyszłe koleje jego losu-kryzys i zmierzch. źródło opisu: www.antykwariat.waw.pl
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82724 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autor "Imienia róży" zabiera nas na fascynującą wyprawę między regały pełne książek. Opowiada o tym, jak kształtowała się idea biblioteki. Erudycyjny tekst skrzy się humorem. Eco buduje obraz biblioteki doskonałej poprzez opis antybiblioteki, gdzie:
Należy zniechęcać do wypożyczania.
Jeśli się tylko uda - żadnych toalet.
Czas między zamówieniem a dostarczeniem książki winien być bardzo długi. ["Świat Książki"]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 96946 (1 egz.)
Wypożyczalnia Bełchatów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 29834 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 26769 (1 egz.)
Wypożyczalnia Tomaszów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14004 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bełchatów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33526 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta poświęcona twórczości Joyce'a rozprawa stanowiła pierwotnie ostatni rozdział pierwszego wydania "Dzieła otwartego" (1962). Została usunięta z następnych wydań, a opublikowana oddzielnie zapewne jedynie przez wzgląd na jej obszerność, jako że rozwijana tu argumentacja wiąze się nierozdzielnie z problematyką "Dzieła otwartego" - problematyką dla którego Joyce jest stałym punktem odniesienia. źrodło opisu: www.antykwariat.waw.pl
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 87820 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Kieszonkowa PIW)
Książka o micie nadczłowieka, kreowanego od dawna przez pisarzy - coraz precyzyjniej, za pomocą wciąż doskonalszych technik literackich, tak aby jak najlepiej przeniknąć do świadomości odbiorcy. źródło opisu: www.antykwariat.waw.pl
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 81906 (1 egz.)
Książka
W koszyku
W Iliadzie Homera odnaleźć można dwie metody przedstawiania rzeczy. Z pierwszą mamy do czynienia w opisie tarczy Achillesa: jest to forma pełna i zamknięta, w której Wulkan przedstawił wszystko to, co wiedział i co nam jest wiadome o mieście, okalającej go wsi, o wojnach i rytuałach w czas pokoju. Druga pojawia się, gdy poeta nie umie wypowiedzieć, ilu jest wojowników Achajów, ani też podać wszystkich ich imion: wzywa na pomoc muzy, ale w końcu musi się ograniczyć do tak zwanego katalogu okrętów, który, choć ogromny, nie może być kompletny i zakłada pewien rodzaj i tak dalej. Ten drugi sposób przedstawiania rzeczy nazywa się listą bądź wykazem. Są listy zamknięte, które mają cel praktyczny, jak lista wszystkich książek w danej bibliotece. Są jednak i inne, próbujące sugerować wielkości nieprzebrane, które pozwalają nam poczuć zawrót głowy w spotkaniu z nieskończonością. Książka ta wraz z zamieszczoną w niej antologią pokazuje, jak nieskończenie bogata w listy jest historia literatury wszystkich czasów - od Hezjoda po Joyce'a, od Ezechiela po Gaddę. Często są to wykazy spisane z upodobania do wyliczeń, dla śpiewności wykazu lub nawet dla oszałamiającej przyjemności łączenia elementów niemających ze sobą szczególnego związku, jak to jest w przypadku tak zwanych enumeracji chaotycznych. W tomie tym wszakże nie wyruszamy jedynie na odkrycie pewnej rzadko opisywanej formy literackiej. Przyglądamy się również temu, w jaki sposób sztuki figuratywne zdolne są do poddawania myśli nieskończonych wykazów, nawet gdy przedstawienie wydaje się surowo ograniczone przez ramę obrazu. Czytelnik znajdzie więc na tych stronach listę obrazów, która również pozwala nam poczuć zawrót głowy w spotkaniu z nieskończonością. źrodło opisu: www.antykwariat.waw.pl
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 97915 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sześć przechadzek po lesie fikcji / Umberto Eco ; przeł. Jerzy Jarniewicz. - Wyd. 2 popr. - Kraków : "Znak", 2007. - 172, [4] s. : wykr. ; 20 cm.
Książka znakomitego pisarza i uczonego zawiera cykl wykładów wygłoszonych w Uniwersytecie Harvarda. Autor z właściwą sobie błyskotliwością, erudycją i przewrotnym poczuciem humoru poddaje analizie techniki narracyjne i mechanizmy konstrukcji dzieł autorów z różnych epok i "obiegów" kultury - od L. Sterne'a, G. De Nervala i E. A. Poego, przez Kafkę, Flauberta i Joyce'a, po Aleksandra Dumasa i Agathę Christie. źródło opisu: www.antykwariat.waw.pl
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 95647 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Opoczno
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 30371 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bełchatów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 30112 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mity, Obrazy, Symbole)
Umberto Eco autor światowych bestsellerów: Imię Róży, Tajemniczy płomień królowej Loany i Historia piękna fascynuje również jako wybitny uczony i znawca Średniowiecza. Przedstawiając dzieje teorii estetycznych tej epoki, stworzył przewodnik niezbędny dla każdego, kto chciałby poznać i zrozumieć sztukę Średniowiecza. Omawia w nim problemy takie, jak estetyka proporcji i światła, teorie scholastyczne, a także problematykę alegoryzmu i symbolizmu czy poetykę, aby ułożyć z nich obraz historii piękna w Średniowieczu. Książka zadowoli z pewnością wszystkich specjalistów, ale za sprawą literackiego kunsztu i jasności wykładu wciągnie każdego, kto zainteresowany jest sztuką i korzeniami naszej kultury. źródło opisu: www.lubimyczytac.pl
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 79476 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bełchatów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24713 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Umberto Eco – autor światowych bestsellerów: Imię Róży, Tajemniczy płomień królowej Loany i Historia piękna – fascynuje również jako wybitny uczony i znawca Średniowiecza. Przedstawiając dzieje teorii estetycznych tej epoki, stworzył przewodnik niezbędny dla każdego, kto chciałby poznać i zrozumieć sztukę Średniowiecza. Omawia w nim problemy takie, jak estetyka proporcji i światła, teorie scholastyczne, a także problematykę alegoryzmu i symbolizmu czy poetykę, aby ułożyć z nich obraz historii piękna w Średniowieczu. Książka zadowoli z pewnością wszystkich specjalistów, ale – za sprawą literackiego kunsztu i jasności wykładu – wciągnie każdego, kto zainteresowany jest sztuką i korzeniami naszej kultury. źródło opisu: www.antykwariat.waw.pl
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 96666, 94407 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Opoczno
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 30370 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tajemniczy płomień królowej Loany : powieść ilustrowana / Umberto Eco ; przeł. [z wł.] Krzysztof Żaboklicki. - Warszawa : "Noir sur Blanc", cop. 2005. - 454, [6] s. : il. (gł. kolor.), faks., fot., portr. ; 24 cm.
W 1991 roku Gambattista Boddoni, 59-letni antykwariusz, zwany Jambo, wychodzi ze śmierci klinicznej, lecz nie może sobie przypomnieć swojego imienia i nazwiska. Początkowo twierdzi za Edgarem Allanem Poe, że nazywa się Arthur Gordon Pym, następnie przerzuca się na postaci z powieści Melville'a, Kafki, d'Annunzia. Jambo zachowuje pamięć encyklopedyczną, zdobyte wykształcenie, pamięta wszystkie wydarzenia historyczne od Juliusza Cezara do Napoleona, operuje prawidłowo językiem wraz z jego idiomami, powiedzonkami, oryginalnymi aforyzmami, recytuje bezbłędnie wiersze, które kiedyś przeczytał i zmagazynował w swym umyśle, ale nie poznaje żony Paoli ani córek. Paola tłumaczy mu, jak się nazywa, że jest antykwariuszem i ma dwie córki, lecz to biografia pożyczona, narzucona przez żonę. Kim naprawdę jest Jambo?
Paola wysyła męża na wieś, do domu, w którym jako dziecko spędzał wakacje i dokąd podczas wojny został ewakuowany wraz z rodziną z Alessandrii. Jambo stara się odnaleźć zagubioną biografię przez powtórzenie lektur swego życia, które pomagają mu przywrócić zakodowane w podświadomości emocje, szuka śladów wspomnień w każdym kącie pokoju, w obrazach, w przedmiotach, zabawkach, listach i między kartkami szkolnych zeszytów. Wielki dom na pięknej piemonckiej wsi, położony wśród winnic i lasów, udzieli odpowiedzi na większość pytań, które Jambo zada swojej przeszłości i utraconym wspomnieniom.
"Tajemniczy płomień królowej Loany", najnowsze dzieło włoskiego mistrza, zaskoczy jego czytelników. Oprócz charakterystycznych dla Umberta Eco innowacji w zakresie techniki narracji, serwowanych hojną ręką opowieści o ludzkich losach, olbrzymiej wiedzy z różnych dziedzin nauki, a także misternej siatki aluzji, odniesień, cytatów z literatury obcej, zarówno tej wysokich lotów, jak i zupełnie niskich, "Tajemniczy płomień królowej Loany" zawiera dwa całkiem nowe elementy. Pierwszym z nich są ilustracje z czasów młodości autora - fotografie z rodzinnego albumu, obrazki ze szkolnych podręczników, okładki książek i płyt, strony gazet i kolorowych tygodników, komiksy, znaczki pocztowe, plakaty wyborcze - drugim natomiast jest obecność materiałów autobiograficznych, nieznacznie tylko zmodyfikowanych poprzez zmianę tożsamości postaci, nazw własnych czy pewne niedomówienia. Mamy tu do czynienia z autorem, który odtwarzając biografię swego pokolenia, odsłania samego siebie, snuje gęstą pajęczynę wspomnień z dzieciństwa i lat młodzieńczych. ["Noir sur Blanc"]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 93162 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Temat na pierwszą stronę / Umberto Eco ; przełożył Krzysztof Żaboklicki. - Wraszawa : Oficyna Literacka Noir sur Blanc, 2015. - 179, [1] strona ; 24 cm.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bełchatów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 35113 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria z Piramidą ; 14)
Trzy lata po "Drugich zapiskach na pudełku od zapałek" ukazują się kolejne, na które składa się 38 felietonów z lat 1994 - 1996. Miłośników twórczości Umberto Eco czeka następne spotkanie z jego ciętym piórem, błyskotliwym dowcipem i celnością opinii dotyczących problemów współczesności. źródło opisu: www.antykwariat.waw.pl
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 83623 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 89659 (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Wahadło Foucaulta" można nazwać erudycyjną powieścią sensacyjną. Trzej mediolańscy intelekualiści, zainteresowani historią i naukami hermetycznymi, zaczynają snuć hipotezy ma temat tajnych zamierzeń templariuszy i legendarnych różokrzyżowców, którym przypisywano dążenia do zawładnięcia światem. Bohaterowie powieści wymyślają własny Plan. Tymczasem na ich drodze stają zagadkowe postacie, a nagromadzenie niesamowitych wypadków sprawia, że zacierają się granice rzeczywistości. Odkrywanie rzekomej prawdy przeradza się w obsesję. Rezultaty dociekań prowadzą do sytuacji znacznie bardziej dramatycznych, niż ktokolwiek mógł to przewidzieć. Dochodzi nawet do zbrodni.
Czym jest ta niezgłębiona dotąd tajemnica owych tajemnych zgromadzeń? - na to pytanie autor nie udziela jasnej odpowiedzi, podejmując z czytelnikiem wyszukaną grę intelektualną i zachęcając do własnych wniosków i poszukiwań. W tej fascynującej, wielowątkowej powieści Eco zastanawia się nad spiskową teorią dziejów i jak zwykle po mistrzowsku balansuje między erudycją i schematami kultury popularnej, zaspokajając gusty szerokiego kręgu odbiorców literatury. ["Noir sur Blanc"]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 76741 (1 egz.)
Książka
W koszyku
W "Wyspie dnia poprzedniego" Umberto Eco w typowy dlań sposób łączy przygodową fabułę z dyskursem filozoficznym, nawiązując w treści i formie do takich arcydzieł, jak "Podróże Guliwera" czy "Kandyd".
Szlachcic z Piemontu, Robert de la Grive, uratowany z katastrofy morskiej, dostaje się na opuszczony statek "Daphne", zakotwiczony w pobliżu nieznanej Wyspy. Na pokładzie i w licznych pomieszczeniach znajduje wiele tajemniczych przyrządów oraz ptaków i roślin. Z czasem się dowiadujemy, że Robert trafił na morze jako tajny wysłannik Mazarina i Colberta, usiłujących odkryć sekret obliczania długości geograficznej.
Dziwnym zrządzeniem losu naszemu bohaterowi również na pokładzie "Daphne" przyjdzie się zajmować tą kwestią. Prawdopodobnie statek stoi w pobliżu sto osiemdziesiątego południka, zatem na leżącej po jego drugiej stronie Wyspie - wedle obliczeń XVII-wiecznych geografów - powinien być jeszcze dzień poprzedni. Nękany wspomnieniami utraconej miłości i wizją nikczemnego brata-sobowtóra, Robert coraz zapamiętalej pragnie dostać się na Wyspę, gdzie można ponoć ujrzeć Gołębicę Koloru Pomarańczy.
W XVII stuleciu problem obliczania długości geograficzne spędzał sen z powiek możnym tego świata. Zamorskie wyprawy dawały wówczas możliwość znacznego powiększenia stanu posiadania, zapewniały nowe źródła bogactw i dobrobytu. Jednak by zawładnąć oceanami, należało poznać wszystkie tajniki nawigacji. Już samo wyznaczenie południka zerowego było kwestią sporną, gdyż południki, jako linie hipotetyczne, mają tę samą długość i żaden z nich nie został wyróżniony, jak równik wśród równoleżników, w sposób naturalny. Kolejnym problemem był pomiar czasu na morzu. Zegar wahadłowy się do tego nie nadawał ze względu na kołysanie pokładu. Próbowano wielu innych sposobów, choćby tak kuriozalnych, jak posłużenie się "proszkiem sympatii". Prototyp chronometru morskiego zbudował dopiero w 1735 roku angielski zegarmistrz, John Harrison. Ten skromny prowincjusz, obcy dworskim koteriom, długo musiał jednak czekać na oficjalne uznanie.
W pierwszej połowie XVII wieku Francją rządzili dwaj ministrowie. Ludwik XIII obdarzył zaufaniem i władzą kardynała Richelieu. Po śmierci monarchy i jego zausznika część uprawnień przeszła w 1643 roku - zgodnie z wolą królowej Anny Austriaczki - na kardynała Mazarina. Ten mąż stanu, z pochodzenia Włoch (Giulio Mazzarini), faktycznie kierował państwem. Celem jego polityki zagranicznej było ugruntowanie międzynarodowej pozycji Francji, toteż kwestia wyznaczania długości geograficznej niewątpliwie pozostawała w sferze zainteresowań kardynała i jego urzędników, wśród których wyróżniał się Colbert. Po śmierci Mazarina (1661) 23-letni Ludwik XIV ogłosił, że odtąd sam będzie sprawował rządy jako Król Słońce. W sztuce dominował wtedy barok, który panuje również na kartach tej powieści. ["Noir sur Blanc"]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piotrków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 81783 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej